-
16.9.2024
Leo-Pekka Tähti luotsaa tulevaisuuden paraurheilutähtiä – Para Team -hanke saa jatkoa
Leo-Pekka Tähti luotsaa tulevaisuuden paraurheilutähtiä Jalostaja jatkaa suomalaisen paraurheilun tukemista. Vuonna 2018 perustettu Jalostaja Para Tea…
-
19.6.2023
Takaisinveto: Osa Jalostajan Italian padoista vedetään myynnistä makaronierän mukana tulleen metalliriskin vuoksi
Tiedote 19.6.2023 Osa Jalostajan Italian padoista vedetään myynnistä makaronierän mukana tulleen metalliriskin vuoksi Oy Lunden Ab Jalostaja vetää var…
-
19.8.2022
Kotimaista ruokahernettä tarvitaan yhä lisää – Oy Lunden Ab Jalostaja maksaa viljelijöille lisäkorvauksen
Tiedote 19.8.2022 Kotimaista ruokahernettä tarvitaan yhä lisää – Oy Lunden Ab Jalostaja maksaa viljelijöille lisäkorvauksen Oy Lunden Ab Jalostaja kan…
OY LUNDEN AB
Oy Lunden Ab on vuonna 1959 perustettu perheyritys, jonka tytäryhtiöitä ovat Oy Lunden Ab Jalostaja sekä Oy L Supply Ab. Liitettyään vuonna 2002 Jalostaja-tuotteet valikoimiinsa Oy Lunden Ab on edelleen vahvistanut asemaansa suomalaisen elintarviketeollisuuden kentässä.
OY L SUPPLY AB
Oy L Supply Ab on alkoholilogistiikkaa ja elintarvikkeiden erikoistukkukauppaa harjoittava yritys, jonka juuret ja erityisosaaminen verovapaasta kaupasta ovat jo vuodelta 1959. Tytäryhtiömme toimipiste sijaitsee Turussa, joten pystymme tarjoamaan palveluja sekä kotimaassa että Itämeren keskeisissä satamakaupungeissa. Lunden Catering -tuotemerkillä valmistetaan ja markkinoidaan myös tytäryhtiömme tuoreita catering-keittiön tuotteita. Oy L Supply Ab:n toimittamia tuotteita nautitaan niin maalla, merellä kuin ilmassa. Täsmälliset toimitukset oikeaan paikkaan ja oikeassa lämpötilassa takaavat asiakkaillemme korkealaatuiset tuotteet ja palvelun.
OY LUNDEN FOODS AB
Oy Lunden Foods Ab on konsernin valmistavasta elintarviketoiminnasta vastaava yhtiö.
OY LUNDEN AB JALOSTAJA
Oy Lunden Ab Jalostaja valmistaa monipuolisia elintarvikkeita ja sen tunnettuja brändejä ovat Jalostaja, Auran ja Chef Lundén. Omien brändien lisäksi tuotannossa on sekä kaupan merkkejä että toimintaa merkittävien elintarvikeyritysten alihankkijana. Jalostajan vahvuutena on nopea reagointikyky markkinoiden muutoksiin ja asiakkaiden tarpeisiin. Keittiöllemme on myönnetty FSSC22000-laatusertifikaatti.
Katso tästä Oy Lunden Ab Jalostajan Oiva-raportti.
LUNDEN FOOD OÜ
Tallinnassa sijaitseva keittiömme valikoimiin kuuluu sekä kylmiä, että lämpimiä tuotteita. Päätuotteemme ovat erilaiset heti syötävät välipalatuotteet. Räätälöimme kaikki tuotteemme asiakkaidemme tarpeen mukaan. Kaikki välipalatuotteemme tehdään tilauksesta. Keittiöllemme on myönnetty FSSC22000-laatusertifikaatti. Lunden Food Oü kuuluu myös AAA-luottoluokkaan, ja henkilökunnan vaihtuvuus on hyvin vähäistä.
JALOSTAJA
1936
PUUTARHATUOTTEIDEN JALOSTAJA PERUSTETAAN
Vuonna 1936 perustetaan puutarhatuotteiden Jalostaja, jonka tarkoituksena on puutarhatuotteiden tehdasmainen jalostaminen ja kauppa. Toimitiloiksi vuokrataan Artukaisten jäähdyttämö Turusta ja tuotanto lähtee käyntiin välittömästi.
1940
JALOSTAJA LIITETÄÄN HUHTAMÄKI-KONSERNIIN
Jalostajan sodanajan tärkeimpiä artikkeleita ovat puolustuslaitoksen tarpeita palvelevat kuivatuotteet. Sota-aikana myös Jalostajan kiinteistö Artukaisissa laajenee huomattavasti. Sotien jälkeen joudutaan miettimään uusia elintarviketeollisuuden mahdollisuuksia, koska puutarhatuotteiden jalostaminen on kausiluontoista. Ennen 50-lukua Jalostajan tuotteisiin kuuluu mm. maissisiirappi, marmeladit ja mehut.
1947-1948
TURUN SINAPPI SEKÄ VIHANNES- JA KALASÄILYKKEET (AHTI) LANSEERATAAN
Jalostajan historian ensimmäiset säilykkeet tulevat markkinoille vuonna 1947. Tuotteina ovat vihreät herneet ja kukkakaali. Vuonna 1948 tuotantoon tulevat myös kalasäilykkeet. Samoihin aikoihin Jalostaja aloittaa myös miedon ja väkevän sinapin tuottamisen ja brändinimeksi annetaan Turun Sinappi. Jalostaja onkin 1940-luvun lopussa monipuolinen säilyketehdas kala- ja vihannes-, hedelmä-ja sienisäilykkeineen sekä marmeladeineen, hilloineen ja sinappeineen.
1950
SUURKULUTUSLINJA PERUSTETAAN
Vuosisadan puolessa välissä Jalostaja harjoittaa aktiivisesti sopimusviljelyä. 1950-luvulla Jalostaja kehittää itselleen suurkulutuslinjan, jonka tuotevalikoima laajenee jatkuvasti. 1970-luvun lopulla suurkulutuslinjan tuotteita ovat mm. pakasteet, einekset, keitot, kastikkeet, lihajalosteet, leipomoaineet, juomat jne. Asiakkaita ovat koulut, sairaalat, puolustuslaitos sekä henkilökuntaruokalat.
1950-1952
RUOKASÄILYKKEIDEN JA HERNEKEITON VALMISTUS ALOITETAAN
Jalostajan säilyketuotanto kokee huiman kasvun 1950-luvun alussa ja vuonna 1952 markkinoille tulevat edelleenkin hyvin tunnetut hernekeitto, lihapyörykät ja tilliliha.
1954-1956
MARGARIININ, PIKAKEITTOJEN JA TÄYSLIHASÄILYKKEIDEN VALMISTUS ALOITETAAN
Vuonna 1955 tuotantoon tulivat erilaiset pikakeitot ja 1956 ensimmäiset täyslihasäilykkeet.
1955
JALOSTAJAN KALASTUS OY PERUSTETAAN
Vuonna 1955 Jalostaja ryhtyy sillin pyyntiin. Ostetaan oma kalastusalus, jolla harjoitetaan menestyksekkäästi sillin pyyntiä kesäisin Islannin vesillä.
1957
PAKASTETUOTANTO ALOITETAAN
1950-luvun lopulla ryhdytään harjoittamaan myös pakastetuotantoa, joka johtaa jälleen Jalostajan kiinteistön laajenemiseen Turussa.
1961
KOTIKOKKI- JA PILTTI-BRANDIT LANSEERATAAN
Vuonna 1961 Jalostaja alkaa valmistaa Piltti-lastenruokia. Kysyntä ylittää useasti kapasiteetin, vaikka tehdas työskentelee kolmessa vuorossa ja näin tehdasta laajennetaan useaan otteeseen 1960-luvun aikana.
1965
SUOMEN SÄILYKE OY LIITETÄÄN JALOSTAJAAN
1967
SÄILYKETEHDAS MARKE LIITETÄÄN JALOSTAJAAN
1968
KALASÄILYKEALALLA TOIMINUT OY NOSTER AB LIITETÄÄN JALOSTAJAAN
1975
MENSA LIITETÄÄN JALOSTAJAAN
Vuonna 1926 perustettiin Suomeen Oy Sotilassäilyke Ab, joka vuonna 1927 muutti nimensä säilyketehdas Mensa Oy:ksi. Mensa siirtyi Huhtamäki-yhtymän omistukseen vuonna 1960. Mensan tuotteisiin kuuluivat tuolloin mm. erilaiset makkarat, einestuotteet, säilykkeet sekä eläintenruuat. Jalostajan tulosvastuulliseksi yksiköksi Mensa liitettiin vuonna 1975. Nimeksi muuttui tällöin tuoretuotetehdas Mensa.
1984
ERILAISTEN EINESTEN VALMISTUS ALOITETAAN
1985
LEMMIKKIELÄINRUOKIEN TUOTANTO ALOITETAAN
1987
APETIT PAKASTE OY LIITETÄÄN JALOSTAJAAN
1989
APETIT PAKASTE OY MYYDÄÄN POIS
1991-1992
UNILEVER OSTAA JALOSTAJAN OSAKKEET HUHTAMÄELTÄ
1997
UNILEVER MYY KIINTEISTÖT JA OSAN TUOTANNOSTA NESTLÉLLE
LUNDEN
1940
UUNO LUNDÉN ALOITTAA YRITYSTOIMINNAN
1959
LUNDENIN LIHA PERUSTETAAN
Yksityisyrittäjä Uuno Lundén perustaa vuonna 1959 lihajalosteita tuottavan lihaliikkeen Turun keskustaan Lemminkäisenkadulle. Yritys toimii nimellä Lundenin Liha.
1963
MAKKARATEHDAS PERUSTETAAN
1973
UUNO LUNDÉN KUOLEE JA TOIMINTAA SIIRTYY PERHEELLE
Uunon kuoleman jälkeen vuonna 1973 yritys siirtyy Uunon vaimolle Helena Lundénille, heidän tyttärelleen sekä viidelle pojalleen. Veljekset Hannu ja Tapio Lundén jatkavat omilla osuuksillaan isänsä yrityksen toimintaa perustamalla Oy Lunden Ab:n. Yrityksen toimialaan kuuluvat laivanmuonitus ja Tortinmäessä sijaitseva turkistarha.
1982
KALEVANTIELLÄ ALOITETAAN KOTIMAISTEN LIHAVALMISTEIDEN VALMISTUS JA TUOTANTO
1983
SÄILYKETUOTANTO ALKAA
1988
CATERING-KEITTIÖ -TOIMINTA ALKAA, SILJAN ESIVALMISTUSKEITTIÖ OSTETAAN
Aluksi Helsingissä toiminut esivalmistuskeittiö siirtyy myöhemmin Turkuun.
1993-1994
LAAJENTUNUT TOIMINTA KESKITETÄÄN KAHDEN KATON ALLE
Vuonna 1994 perustetaan Oy Lunden Food Ltd, joka muuttaa Kalevantieltä Lemminkäisenkadulle LSO:n vanhaan säilyketehtaaseen. Samana vuonna konttori sekä Catering muuttavat satamaan.
1998
OY LUNDEN AB OSTAA NESTLÉLTÄ JALOSTAJAN KIINTEISTÖN JA MERKITTÄVÄN OSAN SEN TUOTTEISTA
Ensimmäistä kertaa koko yritys on saman katon alla ja tästä alkaa Jalostajan ja Lundenin yhteinen historia. Kiinteistökauppojen yhteydessä myös aiemmin Nestlén alihankintana Unileverille valmistamien Turun Sinapin ja hernekeiton alihankintasopimukset siirtyvät Lundenille.
2002
OY LUNDEN AB OSTAA JALOSTAJA-BRÄNDIN UNILEVERILTÄ JA JALOSTAJA-TUOTEMERKKI SIIRTYY LUNDENILLE
2003
UNILEVER SIIRTÄÄ SINAPIN VALMISTUKSEN RUOTSIIN
Sinapin alihankintasopimus pysyy voimassa aina vuoteen 2002 saakka, jolloin Unilever ilmoittaa Lundenille aikeistaan siirtää sinapin valmistuksen Upsalaan, Ruotsiin. Lopulliseksi ajankohdaksi määräytyy lopulta toukokuu 2003. Lunden, kuten moni muukin suomalainen sinapinvalmistaja, yrittää kiivaasti ostaa Turun Sinapin oikeuden itselleen, mutta hinta on liian korkea.
Tilanteen kärjistyttyä Lunden päättää luoda oman sinappibrändinsä, sillä yrityksellä on edelleen sinappimestarien taattu tietotaito ja kokemus etunaan. Nimikilpailussa tulevan sinapin nimeksi valitaan Auran Sinappi, joka tuodaan markkinoille maaliskuussa 2003. Yksi Auran Sinapin julkinen salaisuus on se, että sinapin siemenet jauhetaan itse omilla myllyillä.
Alussa Unileverin ja Lundenin välillä käydään ankaraa keskustelua jopa oikeusteitse siitä, että Auran Sinappi olisi jäljitellyt Turun Sinappia niin ulkoisesti kuin maullisestikin. Lopputulos on kuitenkin Lundenin kannalta myönteinen. Unileverin oikeuksia ei ole loukattu ja puolueettomissa makutesteissä sinapeille löytyy selkeitä eroja.
PRO SINAPPI
Kun sana Turun Sinapin valmistuksen lopettamisesta Suomessa kiirii syksyllä 2002 Markku Haapion ja Visa Nurmen korviin, he päättävät yhteistoimin tehdä asialle jotain. Pro Sinappi -liike saa alkunsa. Sen tarkoituksena on saada Unilever puoltamaan päätöksensä ja jatkamaan Turun Sinapin valmistusta Turussa Lundenilla tai myymään brändin Lundenille.
Pro Sinappi -liikkeelle avataan omat nettisivut ja tärkeästä asiasta tiedotetaan STT:a. Jaossa on tarroja, rintamerkkejä ja lentolehtisiä. Lisäksi mainostilaa saadaan maan johtavista lehdistä. Liikkeelle lähtee tukijoita myös julkisuudenhenkilöistä, mm. Matti ja Teppo, Tamara Lund, Kaari Utrio, Loka Laitinen, Karita Mattila ja Saku Koivu. Nettisivuilla julkaistu nimilista kerää parissa viikossa yli 40 000 nimeä.
Toisin kuin julkisuudessa epäilään, ei Lunden ole millään tavoin itse mukana Pro Sinappi -liikkeessä. Vaikka Lunden toimiikin yhtenä liikkeen sponsoreista, liikkeen ytimen muodostaa Visa Nurmi ja Markku Haapio, joiden ansiosta Auran Sinapille saadaan heti alussa hyvä mediavastaanotto. Pro Sinappi -liike tuo uudelle Auran Sinapille positiivista näkyvyyttä, mikä omalta osaltaan helpottaa tuotteen lanseerausta.
2003
AURAN SINAPIN VALMISTUS ALKAA
2004
TUORERUOKATEHDAS PERUSTETAAN JA HK-RUOKATALO -YHTEISTYÖ ALOITETAAN
2005
PATA-AINES -TUOTTEET LANSEERATAAN UUDELLEEN
2007
VIRON TEHDAS PERUSTETAAN
2011
AURAN BRÄNDIN KÄYTTÖ LAAJENEE UUSIIN TUOTEKATEGORIOIHIN
Auran Majoneesit lanseerataan. Samana vuonna lanseerataan Jalostajan pussiin pakatut valmiskeitot
2012
AURAN KASTIKKEET LANSEERATAAN
2013
AURAN SILLIT SEKÄ JALOSTAJAN TETRAKEITOT LANSEERATAAN
2015
SUKUPOLVENVAIHDOS
Kolmanteen sukupolveen vaihdos marraskuussa 2015. Veljesten Tapio ja Hannu Lundénin lapset siirtyivät yhtiön johtoon ja omistajiksi. Nykyään 7 serkusta omistavat yhtiön.
2016
AURAN KETCHUP LANSEERATAAN
2017
CHEF LUNDÉN –TUOREBRÄNDIN LANSEERAUS
AURAN VEGAANISET MAJONEESIT LANSEERATAAN
LUNDEN FOOD –TEHTAAN TUOTANTOTILOJEN LAAJENTAMINEN
2018–2019
AURAN BURGER- JA PIZZAKASTIKKEET LANSEERATAAN
2019
JALOSTAJA SILLIT JA GEMINAKEITOT LANSEERATAAN
2020
JALOSTAJA PYÖRYKKÄKASTIKKEET LANSEERATAAN SÄILYKEPUSSISSA
OY LUNDEN AB TÄNÄÄN
Oy Lunden Ab:n tunnettuja brändejä ovat Jalostaja, Auran ja Chef Lundén. Yhtiömme valmistaa monipuolisesti sekä tuoreita, että teollisia elintarvikkeita. Omien brändien lisäksi tuotannossamme on monia kaupan merkkejä ja lisäksi toimimme merkittävien elintarvikeyritysten alihankkijana. Oy Lundén Ab työllistää noin 500 henkeä ja sen liikevaihto on noin 70 miljoonaa euroa. Yrityksen päätoimipaikka sijaitsee Turussa.