Tiedote 6.5.2022

Pienestä määrästä Jalostajan hernekeittoa on löytynyt kuoriaisia

Hernekeitostamme on löytynyt hernepiilokas-nimisiä hyönteisiä. Hernepiilokkaat ovat 4–5 mm pitkiä kuoriaisia, joten ne on helppo havaita tuotteen seasta. Teemme jatkuvasti töitä ja kehitämme toimintaamme, jotta tällaisia laatupoikkeamia ei tapahtuisi. Tarkasta laadunvalvonnastamme huolimatta näitä piilokkaita on päätynyt joihinkin keittoihin ja olemme siitä erittäin pahoillamme. Kuoriaislöydöksiä on ollut hyvin pienessä määrässä hernekeittopurkkeja suhteessa valmistettuihin ja myytyihin keittoihin. Jos löydät kyseisiä kuoriaisia ostamastasi Jalostajan hernekeitosta, otathan yhteyttä kuluttajapalveluumme palautelomakkeemme kautta tai sähköpostitse kuluttajapalvelu@jalostaja.fi.

Tavallisesti ostamme kaikki Jalostajan hernekeiton valmistukseen tarvitsemamme herneet Suomesta, mutta kahden heikomman hernesatovuoden takia olemme joutuneet ostamaan jonkin verran herneitä myös muualta EU-alueelta. Hernepiilokaskuoriaisia on löytynyt juuri niistä keitoista, jotka ovat keitetty Suomen ulkopuolelta, EU-alueelta, hankituista herneistä.

Hernepiilokas on Suomessa harvinainen mutta maailmalla yleinen hyönteinen: se kiinnittyy pellolla herneeseen ja saattaa päätyä joskus jopa monen puhdistus- ja tarkistusvaiheenkin jälkeen hernekeittoon asti. Näin käy harvoin, mutta nyt se on tapahtunut.

Tuote ei ole terveydelle vaarallinen

Hernekeittomme hygieeninen puhtaus ja tuoteturvallisuus varmistetaan aina lämpökäsittelyllä, joka tapahtuu tölkityksen jälkeen. Lisäksi jokainen tuote-erä testataan, jotta varmistetaan, että tuote on mikrobiologisesti puhdas eikä se siis voi aiheuttaa ruokamyrkytystä tai muita sairauksia.

Hernekeitto, mihin on päätynyt kuoriainen ei ole tietenkään laatustandardiemme mukainen. Olemme pahoillamme, että tällaisia virheellisiä tuotteita on päässyt kuluttajille asti. Kuluttajan on kuitenkin hyvä tietää, että tällainen tuote ei ole terveydelle vaarallinen. Saamamme kuluttajapalautteen ja omien näytteidemme perusteella kuoriaislöydöksiä on ollut hyvin pienessä määrässä hernekeittopurkkeja suhteessa valmistettuihin ja myytyihin hernekeittomääriin. Nämä ovat ne keskeiset syyt, miksi emme ole päätyneet tuotteiden takaisinvetoon. Takaisinveto aiheuttaisi todella merkittävän ruokahävikin, jos vetäisimme markkinoilta suuren määrän virheetöntä hernekeittoa.

Ota yhteyttä kuluttajapalveluumme

Jos löydät jotain ylimääräistä ostamastasi Jalostajan hernekeitosta, ota yhteyttä kuluttajapalveluumme täyttämällä palautelomake tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kuluttajapalvelu@jalostaja.fi. Kuluttajapalvelumme tarvitsee sinulta yhteystietosi, hernekeittopurkin pohjasta löytyvän parasta ennen -päiväyksen ja tuotenumeron sekä valokuvan löydöksestä. Yhteydenoton jälkeen voit hävittää viallisen tuotteen.

Tarjoamme sinulle hyvitykseksi 10 euron lahjakortin valitsemaasi ruokakauppaan. Toivomme hartaasti, että olet vielä valmis antamaan meille uuden mahdollisuuden.

Näin valvomme laatua

Aina kun viljelyskasveista valmistetaan elintarvikkeita, on korkeista laatustandardeista ja tarkoista prosesseista huolimatta mahdollista, että tuotteeseen päätyy pellolta jotain sellaista, mikä ei sinne kuulu. Tämä on harvinaista ja erittäin harmillista, mutta näin valitettavasti tapahtuu välillä meillekin. Jokainen kerta on kuluttajan ja meidän näkökulmastamme liikaa, ja teemme jatkuvasti töitä ja kehitämme toimintaa, jotta tällaisia laatupoikkeamia ei synny.

Saamamme kuluttajapalautteen pohjalta olemme jo tehostaneet herneiden puhdistusta, saapuvan herneen tarkastuksia sekä ottaneet enemmän näytteitä valmiista keitoista. Arvioimme myös hernetoimittajiamme ja teemme tiivistä yhteistyötä heidän kanssaan. Olemme lopettaneet herneiden hankinnan alueilta, joilla on havaittu herneen laadussa isoja laatupoikkeamia tavalliseen.

Jokainen meille saapuva herne-erä puhdistetaan ja tarkistetaan etukäteen. Lisäksi valvomme laatua valmistuksen aikana ja otamme valmiista tuotteista kontrollinäytteitä. Seuraamme tarkasti kaikista tuotteista saamiamme kuluttajapalautetta. Ne ovat meille erittäin tärkeä osa laadunvalvontaa sekä keino saada välitöntä ja arvokasta palautetta, jos tuotteessamme on jotain normaalista poikkeavaa.

Käymme jatkuvasti keskustelua hyvässä yhteistyössä Ruokaviraston ja paikallisten viranomaisten kanssa tuotteiden laatu- ja turvallisuusasioista – niin myös tässä tapauksessa. Yhdessä herneenhankintapartnereidemme kanssa teemme toimenpiteitä, joilla parannetaan herneen laatua joka vaiheessa pellolta ruokapöytään.

Haluamme varmistaa kotimaisen herneen saatavuuden

Tavoitteemme on valmistaa Jalostajan hernekeitto aina suomalaisista herneistä. Valitettavasti Suomessa hernesato on kahtena viime vuotena ollut normaalia heikompi, minkä takia olemme joutuneet osittain hankkimaan herneitä myös muualta EU-alueelta. Tämä on pitkässä historiassamme ollut hyvin harvinaista, sillä suomalaisia herneitä on ollut yleensä saatavilla riittävästi.

Me haluamme varmistaa suomalaisen herneen saatavuuden tulevaisuudessakin. Olemme käynnistäneet keväällä kampanjan, jossa maksamme suomalaisille herneen tuottajille 60 euron lisäkorvauksen jokaisesta meille toimitetusta hernetonnista normaalin hinnan päälle. Tällä pyrimme kannustamaan suomalaisia viljelijöitä vihreän ruokaherneen viljelyyn. Lue lisää kampanjasta.

Suomalainen herne kun on yksinkertaisesti laadultaan ja maultaan maailman parasta.

Lauri Lundén, toimitusjohtaja